Karhut

Karhut
Karhuja Espalla tai ainakin lähellä

torstai 17. marraskuuta 2011

augmented reality ja kohdennettu viestintä

Luin mielenkiintoisia artikkeleita ja tein pitkää päivää, joten pää on pehmentynyt sopivasti pohtimaan uusia ideoita. Mitä jos kohta voimme kohdistaa AR:n avulla mobiilimainontaa tarkennetuille kohderyhmille. Kuvitelkaamme Suomeen tulevia ulkomaisia matkailijoita.Erityisesti niitä, jotka kuluttavat paljon.. wink wink ;) Kännyköidensä avulla he voisivat skannailla ympäristöään ja nähdä juuri heille suunnattuja markkinointiviestejä.

Kauppojen ei tarvitsisi vaivautua tuottamaan liikkeen sisälle tai ulkopuolelle eri kielillä suurta määrää printattua tietoa tuotteista tai tarjouksista. Riittäisi, että matkailijan ollessa vaikkapa Kauppatorilla munkkikahvilla hän voisi skannata kännykällään Espan suuntaan ja samalla nähdä missä putiikissa on parhaimmat tarjoukset Guccin aurinkolaseista. Kännykän ruudulle ilmestyisi liikkeen X logo ja mainos päivän tuotteesta. Tai paremmassa tapauksessa matkailijan halutessa vertailla aurinkolasien hintoja ne näkyisivät liikkeittäin ruudulla avautuvassa maisemassa. Matkailijan omalla kielellä, luonnollisesti.

Ostettuaan uudet hienot lasit matkailijalla on nälkä. Mieli tekisi Italialaista ruokaa, mutta kaikista Espan ympäristössä olevista ravintoloista on niin kovin vaikea valita. Otetaanpa taas kännykkä kauniiseen käteen ja haetaan italialaiset ravintolat kilometrin säteellä. Näytölle tupsahtaa ravintoloiden logot ja siitä painamalla myös menut. Lisäksi muiden asiakkaiden kommenteista voi lukea onko ravintolan lupaamat herkut sitä mitä sieltä oikeasti saa. Matkailijan omalla kielellä, luonnollisesti.

Matkailija tuumiessa, että onpa näppärä toiminto tämä augmented reality kännykässä, me ujot suomalaiset voimme keskittyä omiin toimiimme ilman pelkoa että joku tulisi ottamaan kontaktia ja kysymään jotain!

Muita käyttömahdollisuuksia voi jokainen miettiä vaikkapa tähän alle kommenttilaatikkoon!